Tortuguero

Arrestasjon, skillpaddefodsel og hjemmelaget mat

Se Costa Rica 2010 - 2011 på Soffen's reisekart.

For noen dager siden reiste Sabrina og jeg til Tortuguero. Tortuguero er et av de stedene som blir hoyt anbefalt aa reise til naar man er i Costa Rica. Derfor syns jeg det var veldig rart at det skulle vaere saa kronglete aa komme dit. De fleste turiststeder har direktebusser fra San Jose. For aa komme til Tortuguero derimot matte vi ta en buss fra San Jose til Cariari, deretter en varm og trang buss fra Cariari til La Pavona, og fra La Pavona til Tortuguero Village. Saa krokkodiller! Er ikke noe stress aa matte skifte transport hele tiden, bare syns det er litt rart siden stedet er saa populaert.

Da Sabrina og jeg kom paa skysstasjonen i San Josè kom en dame bort til oss aa begynte aa advare oss om aa ikke sette bagasjen paa hylla over deg paa bussen. Dette er informasjon vi har faatt mange ganger for, saa jeg merket at jeg tok et ekstra godt tak om sekken min da damen tok kontakt med oss. Da vi hadde satt oss paa bussen kom bussjaaforen aa ga oss akkurat samme informasjon. Vi stusset litt paa at de ga oss beskjed saa ofte, men tenkte ikke noe mer over det, inntil bussen etter 30 minutter kjorte til siden. Inn paa bussen kom det politi med maskingevaer og skuddsikre vester. Politiet sa nok en gang at vi maatte passe godt paa bagasjen vaar. Deretter spurte de om aa faa se passene vaaere. Det sies at politiet sjekker turister en gang i blant for aa sjekke at vi har gyldig visa, men da jeg skulle gi politimannen passet mitt sa han at han ikke trengte aa se det. Jeg maatte bare vaere sikker paa at jeg hadde det. Deretter ropte de opp to navn, og to menn rett i naerheten av oss fikk beskjed om aa reise seg. De forlot bussen med politimennene og bussen kjorte deretter videre. Det siste jeg saa var at politiet tok bilde av de to mennene. Resten av turen gikk med til aa lure paa hva disse mennene hadde gjort. Hoyst sannsynlig innebaerer det narkotika siden det er et STORT problem her i Costa Rica. Dopet sendes fra Colombia, via central america, til USA.
Resten av turen var heldigvis problemfri.

Da vi tilslutt hadde funnet et hotell, fikk vi for aa finne guidet tur for morgendagen. Vi endte med aa kjope en baattur og skillpaddetur. Baatturen var kl. 6 om morgenen og vi saa div. fugler, iguana og apekatter. Fikk ogsaa masse informasjon om planter og traer. Litt skuffet over at vi ikke saa mange dyr, men naturen rundt var jo nydelig uansett. Baaten vi hadde var en robaat uten motor(motorbaater kan skremme dyrene), saa hele opplevelsen var ganske saa romantisk og fredelig. Hele Tortuguero bestaar av mange elver og menneskene som bor her er avhengig av baat for aa komme seg til forskjellige steder. Var derfor ganske naturlig aa dra paa baattur.

Senere paa dagen dro vi paa gaatur i nasjonalparken. Siden vi naa har vaert i noen nasjonalparken for, saa vet vi naa at vi ikke skal ha for hoye forventninger om aa se dyre og fugleliv. Sabrina og jeg tok derfor turen mest for trim. Likevel fikk vi sett apekatter, en dodsfarlig larve og tucan(den kjente typen med det fargesprakende nebbet).

Etter turen var vi svaert sultne, men vi folte at vi matte prove aa spare penger. Er jo tross alt ikke gratis aa dra i nasjonalparker osv. Derfor bestemte vi oss for aa kjope mat. Vi kjopte spagetti og tomatsaus. Det aa lage mat er ikke noe spennende saann generelt, men for Sabrina og meg var det ganske spesielt siden vi ikke har rort kjokkeredskaper siden vi kom hit for ca. 5 uker siden. Vertsmodrene vaare sorger alltid for aa lage mate, og om vi prover aa bidra med noe, f.eks oppvask, blir vi bare hushet vekk.

Tilsutt paa kvelden skulle vi paa skillpaddetur. Jeg var i det hele tatt litt skeptisk til turen ettersom jeg trodde at sjansene for aa faa se skillpadder ville vaere svaert liten. Det ville derimot vise seg at dette skulle bli en av mine beste oyeblikk saa langt i Costa Rica. Turen foregikk paa kvelden, og vi fikk streng beskjed av Ernesto(guiden vaar) om aa ikke bruke lommelykt, kamera eller andre ting som kan gi fra seg lys. Paa stranden laa det nemlig en skillpadde (av typen Green Sea Turtle eller suppeskillpadde som den heter i folge Wikipedia) aa la egg. Skillpadden var litt over en meter lang og veide ca. 200 kg (ble vi fortalt). Den kommer bare paa land for aa legge egg, noe den gjor hvert 2-3 aar naar den blir eldre. I ungdomsaarene legger den egg hvert aar. Den parer seg med mange forskjellige hanner og legger egg ca hver 14 dag i eggleggingsperioden. Fra gang til gang er det med en ny hann. Naar det er tid for aa legge egg kommer hunnen opp paa stranden og legger igjen et spor som ser ut som sporet til en enhjulet traktor(rimelig bredt spor med andre ord), deretter graver den et hull paa ca 60 cm. I dette hullet legger hun omtrent 120 egg. Deretter dekker hun til hullet med sand og drar tilbake til sjoen. Det var helt fantastisk aa see hvordan hun brukte "armene og bena"(kommer ikke paa hva det heter i farten) for aa dekke til hullet og deretter ta svommetak paa land for aa komme ut i havet igjen. Jeg herved stor fan av skillpadder!

Siden det ikke var lov aa ta bilder av skillpadden har jeg funnet noen paa nett:

Green_Sea_Turtle.bmp

Dagen ble avsluttet med en kald ol paa karaokebar sammen med en amerikaner og en osterriker som ogsaa var med paa skillpaddeturen.

Skrevet av Soffen 12.10.2010 15:46 Arkivert i Costa Rica

Send via e-postFacebookStumbleUponRedditDel.icio.usIloho

Kommentarer

Jeg er skilpadde fan nr 2! De er kule...0 stress i skilpadde verden! Hvis vi ikke riktig finner ut hva vi skal gjøre når vi blir store så tenkte jeg kanskje at vi kunne jobbe på et sånn skilpadde-prosjekt hvor de hjelper de små skilpaddene ut i vannet etter at de har klekket ut av eggene sine! :) Veldig gøy å lese bloggen din...skal bare forte meg å bli ferdig med eksamen så kommer jeg på besøk! Klem A

13.10.2010 fra Andrea

Hallo igjen, det høres skummelt ut med politi med maskingevær og skuddsikre vester.Skillpadder høres bedre ut,men det som forbauser meg mest er at du synes det er rart ikke å ha vært i nærheten av kjøkken redskaper de siste 5 ukene!!! Mener du egentlig de siste 15 årene:) Kjøkkenredskaper og oppvask har vel egentlig ikke vært din sterkeste side,men takker for info.Havregryn:) ja, men det blir noe annet.Klem fra Vivi

13.10.2010 fra vivien oiestad

Vivi: Jeg har aldri pastaatt at jeg har vaert noen mesterkokk som har brukt mye tid paa kjokkenet, men jeg har da i kunnet koke min egen pasta! Her blir jeg bare hushet vekk om jeg prover aa dekke bordet eller ta oppvasken, og da oker lysten paa aa hjelpe enda mer! Kanskje du bor prove omvendt psykologi mamma ;p ?