Andalucia 2011

Påskeferien da vi regnet bort

rain 18 °C

I midten av mars var jeg tilbake i Norge, og jeg har derfor sluttet med regelmessig blogging. Derfor kommer nå et litt sent blogginnlegg om påskeferien.

20. april dro mamma,pappa, andrea og jeg til Spania som er blitt vår nye påsketradisjon. I Spania feirer de nemlig påsken med store prosesjoner som varer hele kvelden. Stemingen er veldig spesiell og det er fantastisk med alle menneskene som stiller opp for å se på prosesjonene hver eneste dag i påsken. Det er med andre ord "17.mai" hver eneste dag. Vi hadde derfor tenk til å dra til påskebyen over alle påskebyer; nemlig Sevilla. Dit dro vi også, med store forhåpninger om å se større og flottere prosesjoner enn noen gang. Desverre skulle vi bli skuffet. Værgudene hadde nemlig bestemt seg for å slå til med regnvær hele uken, og det viste seg at spanjolene ikke bærer flotte jesus- og mariastatuer ut i regnvær. Det ble derfor ingen prosesjoner på oss(med unntak av en litt kjip, men spesiell siste dagen. Den var spesiell fordi det var kvinner som bar på statuen). I stedet gikk vi fra tapas bar til tapas bar fra morgen til kveld, noe som egentlig ikke var så ille det heller. I løpet av tapasrundene fant vi en sherry-bule hvor vi prøvde litt av alt. Dette førte til mersmak, og det er ikke usannsynlig at vår neste spaniatur går til sherry-triangelet!

Posted by Oiesof 08:09 Archived in Spain Comments (0)

Karneval i Rio de Janeiro

overcast 28 °C

Etter en hektisk uke i Buenos Aires gikk turen videre til Rio de Janeiro hvor vi skulle avslutte reisen med karneval. Vi hadde på forhånd sett for oss at det bare var sol i Rio, så vi hadde bestilt hotell nær stranden og vi var klare for å ha noen avslappende dager der. Desverre var det overskyet og noe regn. Dagene ble derfor ikke brukt til så mye, da jeg slet veldig økonomisk og hadde ikke tur til å reise rundt og dra på alle de kjente turistattraksjonene.

Etter er par dager var vi klare for karnevalet. Endre og jeg hadde på forhånd vært rundt og sett etter noe enkelt karnevalsutstyr. Jeg kjøpte en maske mens Endre kjøpte en blomsterkrans(savnet kanskje blomstene vi fikk på Påskeøya?). Blomsterkransen ble desverre ødelagt 5 minutter ut i karnevalet da jeg greide å ramle og rive med meg blomstene i samme slengen. Heldigvis så det ikke ut til å være noen big deal for Endre.
Karnevalet var som forventet; altså helt utrolig! Så mye flotte kostymer, formasjoner, underholdning, farger og ikke minst stemning! Paraden i seg selv var jo selvsagt utrolig gøy å se på, men det var også veldig morsomt å se på alle de dansende og syngende menneskene rundt omkring oss på tribunen- Hver sambaskole har sin sang, og disse ble sunget med hjertens lyst. Jeg kan desverre ikke portugisisk, men jeg sang med på det lille jeg kunne.

Karnevalet var selvsagt fantastisk, men jeg gledet meg også til å pakke bagasjen for siste gang før den lange turen hjemover. Hadde uansett ikke kunnet blitt lenger da jeg nå er blakk som en kirkerotte.
Vel tilbake i Norge gikk det 4 dager før jeg var i gang med å jobbe, så forhåpentligvis kan jeg spare opp litt penger slik at det ikke blir for lenge til neste gang jeg skriver her!

Posted by Oiesof 13:28 Archived in Brazil Comments (0)

Buenos Aires

Etter Påskeøya dro turen tilbake til Lima hvor vi ble et par netter, før vi dro til neste destinasjon på reisen; Buenos Aires.

Buenos Aires er en skikkelig storby, noe som var veldig etterlengtet etter mye turistbyer i Peru. Prisene på ting er selvsagt dyrere, men så vet man også at man får ordentlig varer. Ellers minner byen om en rar blanding av London og Oslo med sine gamle hus og uendelige gater med butikker. Vi tok derfor turen til Avenida Florida som er Buenos Aires sin viktigste shoppingate og en av byens få gågater.
Kvelden ble avsluttet på litt lukseriøs Parrilla(restaurant som selger skikkelig argentinsk kjøtt) hvor vi spiste deilig argentinsk biff og drakk (billig) rødvin/champagne. Hele regningen kom på 200 kroner noe jeg følte var ganske rimelig i forhold til Norge!

Dagen etter var planen å stå opp tidlig, men jeg hadde glemt å sette på alarm, og dermed sov vi til langt ut på dag. Fikk likevel kastet oss rundt slik at vi fikk med antikvitetsmarkedet i San Telmo. Det var forferdelig mange søte tekopper og tallerkner, og jeg fikk lyst til å kjøpe med meg hele serviser hjem. Desverre reiser jeg med sekk og har litt mangel på penger, så i stedet ble det en liten bolle. Fant også en panamahatt noe jeg var veldig glad for. Hadde angret helt siden jeg dro fra Panama på at jeg ikke hadde kjøpt det.
Senere på dagen dro vi til El Caminito som er et bitte lite område med mange fargesprakende hus. Veldig sjarmerende gater og mange flinke tangodansere. Så blant annet to menn danse sammen og det var utrolig hvor maskulint de fikk det til å bli likevel.

De neste dagene var ikke satt av til store planene. Litt sightseeing og shopping. Hadde tenkt oss inn i Teatro Colon, men gikk i stedet feil og endte opp i justispalasset. Logisk nok så syntes vi bygget var litt rart, og det minnet ikke spesielt om et teater. Spurte derfor en ymse mann som jobbet der om hva slags bygg dette var. Viste seg at mannen var rimelig snodig og begynte å fortelle oss hvor overvåkningskameraet var(han visste jeg var på kamera og trodde jeg skulle ta bilder selvom jeg hadde gjemt bort kameraet og fortalt han hundre ganger at jeg ikke hadde tenkt til å bruke det på noen som helst måte). Tilslutt kom vi til en annen vakt og vi fortalte at vi så etter teateret. Han var heldigvis en ok, smart type som viste oss hvilken retning vi måtte gå i.

Besøkte også en kjent kirkegård hvor bare de rike og mektige kan bli gravlagt(generaler, presidenter osv) hvor vi blant annet så graven til Eva Peron. Måtte også besøke en japansk park, logisk nok når man er i Argentina, Sør Amerika.

Ellers har vi også hatt litt problemer med hotellet vårt, BAIt hostel. De maser om betaling for oppholdet er ferdig(normalt ber hoteller om betalting første eller siste dag, ikke dag for dag), de kom ikke å rengjorde en eneste dag på 1 uke(selv ikke søppeldunken på badet som bare ble høyere og høyere) og de hadde en generell fiendtlig instilling. Vi hadde kjøpt melk, som hadde veltet mens vi hadde vært på bysightseeing og da jeg spurte om vi kunne få melk(en del av den inkluderte frokosten) hadde resepsjonisten gitt oss en liten skvett som ikke var nok for to og han var ikke villig til å gi oss noe mer, bare snakket som om at det var vår skyld at melken hadde veltet og at en eller annen dame hadde måttet rengjøre kjøleskapet. Anbefaler ikke dette hotellet med andre ord. Ikke noe vits å betale $44 per natt når sengen ikke blir redd, rom ikke rengjort, får ikke hele den inkluderte frokosten og personalet har en generell dårlig holdning.

Heldigvis går turen snart(altså i morgen) til Rio de Janeiro hvor vi kommer til et mer fancy hotell(og forhåpentligvis bedre personale) og ikke minst et fantastisk karneval!

Posted by Oiesof 22:49 Archived in Argentina Comments (1)

Colonia de Sacramento

Etter mye storby i Buenos Aires bestemte Endre og jeg oss for å ta en tur til kolonibyen Colonia(de Sacramento) i Uruguay. Vi hadde bestemt oss for å ta en dagstur, da det er mye stress å måtte flytte bagasjen hele tiden iog båten bare tok en time. Det viste seg at det ikke var noe problem, da byen er så liten at man har sett det meste på en time. Vi hadde derfor en utrolig avslappende dag med å vandre i brodlagte gater med gamle litt falleferdige hus og spise mye god mat. Både Uruguay og Argentina er landet med møre biffer og jeg må innrømme at det er deilig å endelig få kjøtt som ikke er ihjelstekt!

De neste dagene skal tilbringes i Buenos Aires, og vi gleder oss til masse mer deilig mat og mye shopping!

Posted by Oiesof 17:37 Archived in Uruguay Comments (0)

Påskeøya

Etter ca. 10 grader og regn i Peru dro turen videre til sol og sommer på Påskeøya. Påskeøya er en liten øy vest for Chile som er kjent for Moai-statuene sine(store statuer av ansikter). Da vi ankom øya ble vi møtt av hotellvertene som ga oss hver vår blomsterdekorasjon til å ha rundt halsen. Dette var noe jeg ikke hadde opplevd før og jeg må innrømme at jeg syns det var morro, men samtidig veldig turistaktig, så selvsagt måtte vi ta masse bilder med dem!

Første tiden brukte vi på å utforske "byen", Hanga Roa. Var ikke så stort å se bortsett fra mange hester som gikk løst i gatene og små gutter som kom løpende opp fra stranden for å kjøpe is. Ganske så idyllisk om man ser bort fra litt hestemøkk her og der.

Dagen var det strandtur, men desverre var det overskyet og regn. Men så opptimistiske som vi var tok vi oss likevel en tur i håp om at været skulle bedre seg. Det gjorde det selvsagt ikke. Mye av tiden ble dermed brukt på en lokal taverna hvor vi hadde fin utsikt til kritthvit strand, blått hav og en rekke med Moai-statuer. På grunn av at øya er veldig dyr (60 kroner for en loffe-sandwich med ost og skinke) lagde vi mat hjemme. Ikke noe å skryte av, men mettet.

Siste dagen på øya ble brukt til heldags-guiding på øya. Vi fikk se hvordan de tidligere øyboerne hadde levd(grotter etc) og mange forskjellige moai-statuer. Noen var stående, noen liggende, noen plassert i bakken og andre med ansiktet i grøfta etter å ha falt overende. Hadde selvsagt glemt penger og kort for å betale for inngang til nasjonalparken, men fikk heldigvis ordnet det. Nasjonalparken var en høyde(mulig en vulkan) hvor man kunne se hvor innbyggerne hadde laget moai-statuene før de ble transportert til forskjellige deler av øya.
Dagen ble avsluttet på stranden. Det hadde vært strålende sol hele dagen, så jeg jeg avsluttet selvsagt dagen med å være rød som en tomat. Au!

Posted by Oiesof 22:11 Archived in Chile Comments (2)

(Entries 11 - 15 of 47) « Page 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 »