Japan

En reise i byene Tokyo, Kyoto, Nara og Osaka

0 °C
View Japan 2009 on Oiesof's travel map.

Dag 1: Avgang fra Gardemoen

Etter mye venting var dagen endelig her. Jeg skulle reise til Japan! Dette skulle også bli første ferieturen uten mamma og pappa. Det ble i stedet tur med søsteren, noe som var veldig trivelig. Fra jeg satte meg på toget merket jeg at det kriblet i magen. jeg skulle så langt bort! Jeg har aldri reist utenfor Europa før, så dette var nytt for meg.

På Gardemoen kom jeg fram i altfor god tid, så jeg satte meg ned å ventet på at Andrea skulle komme. Ved siden av meg satt det en mann. Han begynte etterhjvert å snakke til meg. Da Søsteren min kom visste jeg at mannen hadde jobbet på båt da han var 16 og at han hadde fått reist jorda rundt pga det, han hadde en kneskade og en eller annen sykdom jeg ikke husker og nå skulle han ned til Filipinene et sted og gifte seg med en derfra(de hadde møttes for ca 30 år siden og holdt litt kontakten).

Reisen til Helsinki var helt tradisjonell og vanlig. Det var først når vi kom til det andre flyet som skulle gå til Tokyo at jeg skjønte forskjellen på å reise i Europa og reise langt utenfor. Flyet var nemlig dobbelt så stort, i begge retninger! Det var også litt bedre benplass, takk og lov! På alle setene var det en pute, fleecepledd, sånn ting til å ha over øynene, hørepropper, sov i ro(sånne ting til å ha i ørene), tannbørste, tannkrem og en liten mappe til å ha det i. Foran alle setene var det i tilegg små skjermer. Der kunne man velge mellom ca 20 filmer, 20 tv-serier, 10 spill, 10 radiokanaler og en haug med musikk. Jeg hadde planlagt at jeg skulle sove på flyet, men jeg fant fort ut at det kom til å bli vanskelig. Ellers besto flypassasjerene av Andrea og meg som var utlendinger, og resten var japanere. Flymaten var like spennende som flymat pleier å være. Maten besto av en varmrett, en liten grønnsaks-salat i et eller annet, et litt tørt rundtstykke og en tørr kjeks. Forskjellen var at det i tilegg var med litt grønne, kalde nudler med tang og en liten flaske soyasaus. Nudlene smakte ikke veldig godt, derfor var det et sjokk og se at de ved siden av oss slurpet det i seg som om det skulle være milkshake.

Resten av turen besto av film og spill og en masse sommerfugler...

Dag 2: Tokyo

På flyplassen måtte alle som ikke var japanske ta fingeravtrykk og bilde før vi kunne gå. Da begynte vi smått og legge merke til hvor velorganiserte japanerne var. Ellers merket jeg fort en forskjell fra Norge og Japan da jeg gikk på do. I japan er det nemlig høyteknologiske doer! De mest "fancy" doene i Norge kan trekke den med forskjellig trykk og kan trekke ned ved at du tar henda foran en sensor. I japan kunne du i tilegg få to forskjellige typer spyling i rompa, varme i setet, musikk, spylelyd(uten at du faktisk spylet ned), og du kunne justere trykket på vannet i 5 forskjellige styrker. På doen fantes det også et sted å sette unger. Det var kanskje et av de få tingene Norge også kunne skaffet seg. For da kan mor plassere ungen i en stol og ha kontroll på barnet, mens hun selv gjør sitt fornødende. Men nok dopreik...

De første dagene bodde vi litt utkanten av Tokyo (dvs. ca 5 min med t-bane unna shinjuku som er et av de større områdene i Tokyo). Planen var at vi skulle dra inn til byen igjen og se på en kirsebærblomster, men vi bestemte oss først for å se oss litt rundt der vi bodde. Vi hadde ikke gått mange meterne før vi fant stedet hvor alle de lokale hang. Det var nemlig en gate full av vakre kirsebærblomster. De lokale hadde tatt med seg underlag og mat, og satt og spiste under trærne da vi gikk forbi. Og alt dette foregikk noen meter unna vært hotell! I trærne var det også hengt noen lamper. Jeg spurte noen av japanerne om jeg kunne ta bilde av dem. Da poserte de som alle japanere gjør, nemlig ved å vise peace-tegnet:P

Vi dro tilslutt videre til parken vi skulle besøke. Det var en gedigen park! Det var den største parken jeg noen gang har sett(jeg er svært sjeldent i parket så det sier vel egentlig ikke så mye)! Som i vår lille nabogata var det mange japanerne som satt under trærne og spiste mat. Det virket som om dette var noe som skjedde hvert år når kirsebærblomstene blomstret. Fotoentusiatene med utrolig svære kameraet drev og tok nærbilder av det de mente var de fineste blomstene. For meg og Andrea var det vanskelig å forstå at det kunne være sååå spennende ettersom dette var noe som blomstret hvert år. Parken besto av en britisk del, fransk del, japansk del og noe til som jeg ikke husker. I den japanske delen var det en vann med svære fisker! Litt ekkelt om du spør meg. Jeg hadde mer sett for meg en litem karpedam med litt små fisker, men disse fiskene var på størrelse at det kunne vært fristende for enhver fiskeentusiast og fiske dem opp. Det kunne blitt et stort fiskemåltid for å si det sånn.

Ellers så vi at en noen japanere gikk med munnbind. Ser rimlig rart ut...

Da vi kom tilbake til bydelen "vår" kjøpte jeg meg en McFlurry. Det var ingen vanlig McFlurry, men en japansk variant. Den besto nemlig av grønn te og oreo kjeks! Den så rimlig ekkel ut, men smakte faktisk ikke så ille.

Dag 3: Tokyo

I dag dro vi å så "The Imperial Palace" som er keiserens palass. Desverre var det bare en del av hagen som var åpen for publikum. Så det ble som å besøke en hvilken som helst park. På vei for å finne noe å spise så vi eiffeltårnet! Japan har nemlig laget et tårn nesten identisk med eiffeltårnet, bare litt høyere...

Deretter gikk turen videre til Akihabara, som blir kalt den elektriske byen. Grunnen til dette kallenavnet er at det er en bydel som består av bare elektriske artikler! I de senere årene er området også blitt kjent for å ha utrolig mye anime og manga. Her kydde det av japanere! Ellers kunne man se japanske jenter som hadde kledd seg ut som div. animefigurer, som sto og delte ut div. reklame. De neide for hver gang de prøvde å gi reklamen til en forbipasserende. Ikke den morsomste jobben i verden kanskje? I byen fantes det også store rom som alle var fylt opp med japanere som spilte på pengemaskiner. Støynivået var grusomt høyt og hele rommet var fylt av sigarettrøyk. Fikk ikke lyst til å gå inn på sånne steder ...

Da vi kom hjem på kvelden var vi utrolig trøtte og slitne. Vi bestemte oss derfor for å gå på naborestauranten til hotellet vårt. Ved siden av restauranten var det et lite smug som vi så førte inn til en liten hage. Vi fulgte den av ren nysgjerrighet. Vi fant ut at stien førte til en bitte liten bortgjemt restaurant. Derfor bestemte vi oss for å gå dit og spise. Restauranten besto av tre bord hvor gjestene kunne spise i tilegg til stoler ved bardisken. Til gjenngjeld var de som jobbet der utrolig hyggelige! Desverre hadde de bare en japansk meny, derfor lot vi servitøren vår bestemme maten vår. Det eneste vi bestemte var at vi ønsket kjøttretter. Vi pekte også på maten på nabobordet og sa at vi ønsket det. De på nabobordet syntes det var mer enn hyggelig og hjelpe oss, og de lærte oss navnet på de forskjellige rettene som vi ønsket å bestille. Bordene var lave, så vi måtte sitte på knærne. Jeg hadde undersøkt japansk etikkete og funnet ut at jenter helst skal sitte på knærne eller sitte i havfruestilling. Skredderstilling, som vil si og sitte med beina i kors er ment for menn.

Stedet vi spiste på het forresten Korrian tei. Vi trodde pga navnet at dette var en koreansk restaurant. I ettertid fant vi derimot ut at det er et skikkelig japansk spisested. Rettene vi fikk var forskjellig grillet kjøtt på spyd og diverse tilbehør til. En av de mer spesielle rettene var stekt grisekjøtt som skulle dyppes i rått egg og soya saus. Det smakte fantastisk!

Dag 4: Tokyo

I dag var hovedmålet Tokyo University. På veien ble det selvsagt et stop i en park med masse kirsebærblomster. Jeg var redd vi ikke kom til å se noe særlig, men der tok jeg grundig feil! Tokyo University var slett ikke slik jeg hadde sett for meg. Selvsagt var det store høyde murbyggninger, men i tilegg hadde parken en liten "jungel"! Midt inni jungelen var det også en del av universitetsbygningene. Uti "jungelen" var det også en øvelsesbane for pil-og-bue-skyting. Der sto det en del studenter og øvde seg. Hele øvelsen var veldig strukturert og ordentlig, som alt i japan.
Videre dro vi til et veldig bra shoppingområde, som jeg desverre ikke husker navnet på...

På stasjonen så jeg to cosplay-jenter. Den ene var kledd i helt hvite klær, hadde kritthvitt ansikt og hadde blått hår. Hun ved siden av var også hvit i ansiktet, men hadde mørkerødt hår og var utkledd som politi.Det er vanlig at jenter fra områder utenfor Tokyo drar inn til Tokyo i helgene, utkledd som et eller annet. De henger gjerne rundt i Harajuku området. Der nyter de oppmerksomheten de får av alle som vil ta bilder av dem.

Ellers slår det meg hvor flinke japanerne er til å organisere ting! På trappene til og fra t-banen er det festet på skilter som viser på hvilken side du skal gå opp og hvilken du skal gå ned. Med så mange mennesker er det greit å ha en sånn organisering, og med turister som fyker rundt er det veldig greit, for da skjønner vi hvilken side vi bør gå på for å ikke kræsje inn i en horde av mennesker.

Vi fikk en hyggelig overraskelse da vi kom tilbake til området hvor vi bodde! I det området hvor det var kirsebærblomster var det nå ordnet til en liten samling av mennesker. Folk kjøpte mat og øl og koste seg under trærne. Vi bestemte oss for å gjøre som de innfødte, og det var utrolig koselig :)

Vi fant senere en liten matbutikk. Der solgte de potetgull med tang og skjell smak! Sært ...

Dag 5: Tokyo

Det var egentlig meningen at vi skulle stå opp kl. 05.00 i dag, men etter den overraskende samlingen i går, så kom vi senere i seng enn planlagt. Derfor sto vi opp kl. 07 og kjappet oss ut. Grunnen til at vi skulle stå opp så tidlig var at vi skulle besøke Tsukiji fiske marked. Fiskemarkedet foregår på tidlig dagtid når all fisken kommer inn med båter. Utenfor kjørte folk fram og tilbake, og det var tydelig at der var stressende trafikk som hadde forkjørsrett. Det som var inne kan beskrives som en liten by full av all slags levende vesner fra havet! Det fantes alt fra reker og kråkeboller til kjempefisk! Anbefalt!

Etter sightseeingen på fiskemarkedet dro vi til en resraurant område i nærheten av markedet. Der spiste Andrea og jeg sushi til frokost! Var masse vi ikke visste hva var, som vi bare måtte prøve. Noe var smakløst og greit å få i seg. Andre ting smakte like skummelt som det så ut :P

Tiden vår på hoteller vi hittil hadde bodd på, var ute. Vi måtte derfor se etter et annet sted å bo. Jeg hadde alt tenkt ut et sted vi kunne bo! Jeg hadde lest i lonely planet boken min og funnet et passende sted både beligenhetsmessig og prismessig. Desverre viste det seg at hotellet var nedlagt. Vi måtte derfor finne et annet sted å bo. Tilslutt endte vi opp på Shinjuku Park Hotel. Det var et hotell som lå i nærheten av den parken vi besøkte første dagen.

Når vi hadde et sted å bo gikk turen videre til et skyskaperdistrikt. Vi besøkt blant annet regjeringsbygget. Vi så antageligvis svært lost ut når vi var der, for en ansatt kom bort til oss å lurte på om han kunne hjelpe oss(endelig en japanern som kunne snakke litt engelsk!). vi forklarte at vi ønsket å besøke øverste delen av regjeringsbygget, men at vi ikke viste hvor vi skulle gå. Han meldte seg så til tjeneste for å hjelpe oss. Vi var redde for at vi ødla for han, siden han var på jobb, men han sa det ikke var noe problem. Da vi endelig fant riktig sted, takket vi hjertelig for hjelpen.

Vi besøkte flere høye byggninger som alle hadde like fantastisk utsikt! Et av stedene hadde antageligvis verdens raskeste heis! Den var i hvertfall raskere enn de heisene jeg noen gang har tatt i mitt liv! Den tok oss fra 1 etasje til ca 50 etasje på et par minutter. Ga litt sug i magen.
Et av byggene besøkte hadde også verdens største klokke i følge guiness rekordbok. Den besto av masse bilder av dyr, og var dermed vanskelig å si hvor mye klokka var.

Dag 6: Tokyo og Kyoto

I dag så vi det kjente gatekrysset i Shibuya. Der krysset det mange tusen mennesker hver gang det blir grønt lys. Vi hadde ikke tid til mye sightseeing fordi vi skulle dra videre til Kyoto.

Vi skulle reise med shinkansen til Kyoto. Shinkasen blir også kalt bullet train. Det er med andre ord et skikkelig skikkelig hurtigtog! På togstasjonen opplevde vi noe veldig morsomt! Mens vi sto og ventet på toget, så vi at det sprang ut noen små rosekledde damer ut av en liten dør. Deretter stilte de seg bortover perronger. Vi ble veldig nysgjerrige og lurte på hva dette var. Når toget vårt kom, så vi dermed hva de sto der for. Damene hoppet nemlig inn på toget når alle passasjerene hadde gått av. Der begynte de å rengjøre i utrolig tempo! Det gikk så fort så fort! Var kjempefasinerende å se på!

Hotellet vi skulle bo på en natt i Kyoto, lå rett ved stasjonen(ellers hadde vi nok ikke funnet fram, siden det ikke fantes en åpen turistinformasjon). Hotellet skulle være et såkalt "tradisjonelt" japansk hotell. Det vil si at det var japansk inredet, med unntak av badet som (heldigvis) var etter vestlig standard. Hadde det vært en japansk do ville det vært et hull i bakken!
Et japansk innredet rom består av tatamimatter på gulvet og små madrasser på gulvet. Bordet var lavt, og stolene hadde ikke bein. Veggene (på deler av rommet) besto av papir, som det ofte var på japanske rom før. I tillegg fikk vi en yukata(en tynnere og lettere versjon av kimono) hver i tillegg til grønn te.

Dag 7: Kyoto

Dagen i dag startet med skikkelig japansk frokost! Det vil si mange småting man ikke helt vet hva er. Vi kokte tofu, spiste miso suppe, og diverse andre småting som jeg ikke helt greier å forklare. Noen ting var svært godt, andre ting usmakelig, og noe var ikke godt i det hele tatt (f.eks misosuppen).

Vi skulle deretter bytte bosted. Jeg hadde funnet et ymse sted på internett hvor jeg hadde bestilt rom til Andrea og meg. Stedet jeg hadde bestilt var et lite gjestehus bestående av en mor og hennes datter(mulig det var en far også, men greide ikke helt å plassere menneskene:P). Moren som eide stedet snakket svært bra engelsk! Stedet hadde ikke veldig høy standard, men vi fikk vårt eget rom og tilbud om å være med på å spise middag med henne og noen andre gjester. Vi turte desverre ikke å takke ja til dette. Vi var redde vi var til bry. Uansett... Stedet hadde sykler man kunne leie for en billig penge. Ettersom Kyoto er svært flatt, og vi skulle på lang sightseeing var dette svært praktisk!

Vi besøkte mange forskjellige templer. Flere av stedene hadde steder hvor folk hadde hengt opp bøndene sine på små papirlapper. På et av templene var det en gravplass med veldig japanske gravstøttet. Videre var den en skogsti som førte til flere små alter på forskjellige steder. En var inne i en liten hule som var ganske kronglete å komme til. Det fantes også noe vann som rant fra en høyde. Dette fungerte som dusj for munkene som oppholdt seg i området.

Vi besøkte et tempel med en stenpark. Parken besto av masse former og masser som var bygget opp av stein. I hagen fantes the silver pavillion. Som er et bygg som har et tak som ser ut som om det er sølv.

Det er svært varmt, og jeg har blitt solbrent på skuldrene!

På kvelden fant vi en liten gjemt restaurant, som etterhvert ble vårt stamsted. Her var det en kokk/grillmester som grillet masse forskjellige småretter. På stedet var det bare japanere, så vi nøt at vi ikke hadde greid å finne et turistifisert sted. Mannen som eide stedet var likevel litt rar. Utlendinger fikk ikke sitte på ved de japanske bordene, de måtte sitte ved "bardisken" som var rundt der han drev å grillet. Det kom noen andre utlendinger mens vi var der, og de prøvde å si at de ville sitte ved bordene, men det ville ikke han ha noe av. Derfor kjeftet han på dem og fikk dem til å gå. Ikke trikset for å få flere kunder kanskje ...

Dag 8: Kyoto

I dag var det svært varmt! Likevel hadde vi bestemt at vi skulle gå å se på en del templer. Et av templene vi besøkte var kjent for en spesiell Zen-hage. Zen er en litt reflekterene del innenfor japansk buddisme. Hagen består av 15 stener. Det sies at man ikke kan stå et eneste sted og greie å se alle 15 stenene på en gang. Dette sitter folk og reflekterer over når de besøker hagen.

Vi besøkte også Kyotos kjennemerke, the golden pavaillion. Det er et bygg som har gullfargede vegger. Svært fint bygg!

På kvelden dro vi til en restaurant som serverte okonomiyaki. Okonomiyaki blir ofte beskrevet som japansk pizza eller pannekake. Alle bordene har en jernplate man varmer opp. Så får man en type pannekakerøre med ingredienser i, f.eks salat, kjøtt o.l som stekes på bordet foran deg. Litt vanskelig å spise med pinner, men ellers greit.

Dag 9: Nara

I dag dro vi til Nara, som er en liten by i nærheten av Kyoto. Nara er kjent for å være japans første hovedstad, ha masse byggninger som ligger på UNESCOs world heritages sites liste og for å la rådyr gå fritt rundt. Bortover fortauene langs en stor park satt det mange damer og solgte kjeks. Rådyrene kom ikke bort til bodene, men så fort de så at noen hadde kjøpt kjeks, kom de løpende bort. Jeg hadde nettopp kjøpt kjeks og opplevde hvor skremmende rådyr kan være! De nappet og smpbet i meg for at jeg skulle gi dem kjeks. De samlet seg i store flokker, så det var umulig å komme seg unna. Gjaldt å gi kjeksen så fort som mulig å komme seg unna :P

Nara er også kjent for å ha verdens største trebyggning og med en kjempestor Buddah inni. For å komme dit, måtte vi gå et langt stykke, og langs hele veien vi gikk, krydde det av rådyr. De var OVERALT! Inne i selve tempelet var det et lite hull som brakte stor morro. Hullet var inne i en stolpe, og det ble sagt at hullet var på størrelse med Buddah(med medium kroppsstørrelse). Hvis man greide å gå gjennom hullet ble man opplyst. Jeg måtte selvsagt prøve. Vi hadde lest at man måtte bruke en spesiell teknikk. Det gjaldt å ta hendene gjennoim først og så kroppen. Desverre var jeg litt dum og bare tok den ene armen gjennom og brukte den andre til å åle meg gjennom. Det kunne høres ut som en lur idé om det ikke ahdde vært for at jeg måtte snu armen inne i hullet for å komme meg videre. Det førte til at jeg dunket overamen inne i beggen på hullet, noe som senere ble til et kjempeblåmerke.

Verdens største trebyggning:

Etter krypingen og blåmerker gikk turen til andre templer, før turen gikk tilbake til Kyoto.

På kvelden var vi i et kjent geisha område. Strøket var veldig koselig, siden det så ut som japan i gamledager. Vi dro på en forestilling som helt klart var beregnet på turister. Forestillingen viste gamle japanske kunstarter som det å lage te, lage blomsteroppsetningen, diverse musikkinstrumenter, geisha dans og dukketeater.

På kvelden dro vi på en restaurant som serverte enda en kjent japansk rett(er vi ganske overbevist om i hvertfall). Vi tror retten het shabu-shabu. Den passet i hvertfall svært bra til beskrivelsen av shabu shabu. Retten besto av bacon og diverse grønnsaker som ble stekt/kokt i en slags veske. Retten var svært høy i starten, men etterhvert som den ble laget, sank den sammen.
Jeg smakte på sake for første gang! I starten smakte det ingenting, men etterhvert kjente jeg smaken av litt sterk alkohol. Vet ikke helt om jeg likte det eller ikke...

Dag 10: Kyoto

Denne dagen var satt av til shopping, og det er dermed ikke så mye å fortelle. Det mest spennende vi så var et matmarked. Andrea tok noen bilder med sitt kamera, fordi jeg hadde lagt igjen min på hotellet.

Dag 11: Kyoto

Siste dag i Kyoto startet som vanlig med en deilig kopp kaffe og bakverk fra Starbucks. I Japan finnes det nemlig ikke grovt brød, og siden søsteren min og jeg liker å starte dager med noen langsomme karbohydrater ble dette vårt faste frokoststed.

Da vi hadde spist dro vi for å besøke tempelet Kiyomizu-dera. Da vi kom dit kom det to japanske jenter bort til oss og spurte om de kunne gi oss en guidet tur. Vi trodde det kostet penger, og fortalte dem at vi ikke ville betale for det. Da forklarte de at det var gratis. Da sa vi selvsagt ja. Grunnen til at det var gratis var at de gikk på et eller annet engelskkurs hvor de oppfordret elevene til å være guider for turister, og dermed få praktisert engelsken. Vi lærte med andre ord mer om dette tempelet enn det vi lærte om alle de andre templene tilsammen.

Stedet var mer for lek og prøvelser enn det var et tempel. Et sted sto det oppstilt to stokker av forskjellige størrelser og et par sko. Både stolpene og skoene var av et eller annet slags metall eller noe. Skoene og stolpene var i hvertfall ikke veldig lette. Hvis man greide å løfte de forskjellige betydde det slik og slik. Husker ikke helt hva de forskjellige betydde. Bare husker at jeg ikke fikk til den tyngste stolpen, som var beregnet på menn. Fordi jeg ikke greide å løfte den vil jeg ikke greie å beskytte familien min eller noe i den duren :P

Det var også et sted hvor det rant vann fra tre forskjellige steder. Man kunne bare velge å drikke fra en. Den ene ga et langt liv, den andre ga rikdom og den tredje ville sørge for at man besto eksamen. Desverre var det to timers kø når vi nærmet oss, så vi hoppet over denne delen.
Tempelet vi besøkte er kjent for å ha en såkalt "love shrine(kjærlighets helligdom)". Love shrinen besto av to steiner et stykke unna hverandre. Poenget var at man skulle gå fra en stein til en annen med lukkede øyne. Om du greide å komme deg fra en stein til en annen uten å se, betydde det at du ville finne kjærligheten. Om du derimot måtte åpne øynene eller trengte hjelp betydde det at man ville trenge litt hjelp på veien for å finne kjærligheten. Resultatet ble at jeg kom til å trenge litt hjelp av min søster!

Siste, og litt småskumle, ting man kunne gjøre ved tempelet var å gå inn i et bekmørkt rom(man så INGENTING) . Der skulle man følge et tau og tilslutt komme fram til en stein som var belyst. Denne stenen skulle man legge hånden på, så ville man bli beriket eller noe i den duren. Deretter skulle man fortsette ferden i mørket og komme seg ut.

Videre gikk turen til enda et tempel. Nå var vi så slitne at vi endte med å sitte inne i tempelet og følge med på en eller annen messe. Det startet med at noen munker kom bærende på noe som så ut som en blond parykk. De gikk videre inn i tempelet og så begynte en eller annen å messe.

Slitsom, men opplevelsesrik dag :)

Dag 12: Osaka

I dag reiste vi til Osaka. Her skulle vi bo på et svært så lukseriøst hotell. Grunnen til at vi valgte å bo her var fordi det lå lett i nærheten av der flytoget vårt gikk i fra. Bygget som hotellet lå i besto av en restaurant i øverste etasje. Fordi Andrea og jeg var slitne valgte vi å prøve denne. Fin utsikt og god mat.

Dag 13: Osaka

Etter en fantastisk god og stor frokost dro Andrea og jeg til akvariet i Osaka. Planen for dagen var å besøke dette akvariet og ta et pariserhjul som går for å være et av verdens største. Desverre var det så tåkete, så vi droppt pariserhjulet. Akvariet, som man kanskje skjønner, besto av forskjellige dyr som lever i eller ved havet(!). Det var fisk av forskjellig størrelse og farge, forskjellige fugler, otere, pingviner, seler, skilpadder og ikke minst to hvalhaier. Tror Andrea savnet dykkingen av å se dette...

Dag 7: Hjemreise

I dag reiste vi hjem :(

Posted by Oiesof 02:53 Archived in Japan Comments (0)

Første blogg

Nå har jeg endelig fått skaffet meg en blogg. På denne bloggen skal jeg skrive om alle store eller mindre reiser jeg foretar meg. Den er ikke ment som å vise hele verdenen hvor bereist jeg er(for det er jeg slett ikke). Den er mer ment som et sted for meg hvor jeg kan minnes reisene mine. Bloggen vil inneholde reiser fra året 2009 og fremover i tid

Posted by Oiesof 02:46 Comments (0)